Back to homepage
14 mei 2018

In Coaching

Tips om in groep te trainen

Tips om in groep te trainen

Hunger Race is een collectieve uitdaging. Samen lopen is niet evident, zeker als jullie niet allemaal een even goede conditie hebben of hetzelfde niveau halen. Dit artikel geef je wat tips om samen te (leren) trainen.

Lopen wordt als een individuele sport beschouwd. Maar het is algemeen erkend dat samen sporten de persoonlijke motivatie verhoogt én de prestaties verbetert. Je teamgenoten goed kennen en strategieën uitwerken die op ieders sterktes en zwaktes steunen, zal jullie ploegprestaties ten goede komen.

Luister naar je teamgenoten en naar je lichaam. Dat is het winnend recept voor Hunger Race. Om dat goed te doen, geven we je enkel tips mee:

Run & Bike: een winnend duo

Combineer fietsen en lopen. Dat laat je toe om jullie prestaties te verbeteren en tegelijk ieders rythme te respecetern. Elk teamlid kan op zijn/haar rythme lopen, terwijl degene die met de fiets volgt hem/haar kan aanmoedigen en eventueel zelfs de loophouding bijsturen.

Wissel om de 5 à 10 minuten af, met telkens 2 minuten rusttijd. Zo kan iedereen optimaal trainen en wordt niemand benadeeld.

Estafettelopen

Ook met estafettelopen kan je goed trainen met respect voor ieders rythme. Elkeen kan voluit trainen zonder dat iemand moet onder- of overdoen.

  • Plaats 3 markeringen (stokken) op telkens 25 à 30 meter afstand
  • De starter loopt voluit tot op kruissnelheid, stabiliseert en geeft dan de stok door aan de volgende loper
  • Herhaal dezelfde methode maar dan met afstanden van 45 à 50 meter

Mekaar leren helpen

Mekaar helpen, moet je ook oefenen. De sterktsen moedigen de zwakkeren aan en passen hun rythme aan.

Bij het hindernissenparcours en sommige andere proeven, zullen ploegleden af en toe wel wat hulp kunnen gebruiken. Duwen, trekken, ondersteunen lijken onschuldige gebaren, maar kunnen best wel wat blessures opleveren.

Leer de juiste hulp op de juiste manier te geven en vermijd zo jammere ongelukken of blessures. Bepaal en analyseer goed ieders zwaktes en oefen het mekaar helpen!

Een functionele ploeg

Verdeel de rollen binnen de ploeg, gebaseerd op ieders capaciteiten. Zo kan een fysiek sterker teamlid de oriëntatiegids zijn, zodat de wat zwakkere leden zich kunnen concentreren op de fysieke inspanning en het recupereren.

Denk eraan: Hunger Race is een uithoudingsrace in ploeg. Groepstraining en mekaar (leren) helpen zal doorslaggevend zijn in het slagen van de uitdaging. En zoals een Afrikaans spreekwoord betuigt: "If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together!"

Ander nieuws

Onze nieuwsbrief

Een wekelijkse e-mail met praktische informatie en tips voor trainingen en inzamelacties.